Global livsmedelsproduktion
I denna uppgift ska vi utforska hur maten vi äter produceras runt om i världen. Vi kommer att titta på olika typer av grödor och hur de odlas, faktorer som påverkar livsmedelsproduktionen, och varför det är viktigt att tänka på hur vi producerar vår mat.

Så här gör klassen
Aktiviteten går ut på att varje elev arbetar individuellt först, innan de samlas i grupper och delar med sig av vad de har lärt sig.
Utrustning och material
Färgpennor, världskarta, nålar, affischer
Ämne
Samhällskunskap
Beräknad tidsåtgång 1,5 timmar.
Kompetensmål för aktiviteten
Vetenskap
Utforska och beskriv olika näringsnät och använd detta för att diskutera interaktioner i naturen
Förklara hur organismer kan delas in i huvudgrupper och ge exempel på olika organismers egenskaper.
KRLE
Använd filosofiska sätt att tänka i samtal och förundran.
Utforska och beskriva egna och andras perspektiv i etiska dilemman relaterade till vardags- och samhällsutmaningar.
Reflektera över existentiella frågor relaterade till mänskliga livsstilar och levnadsvillkor och planetens framtid.