INTRODUKTION
Pollineringsskolan består av teori, uppgifter och fysisk aktivitet för elever i årskurs 5 till 7.
Materialet är interaktivt och roligt och ger kunskap om pollinerande insekter, växter som gynnar dem och hur vi människor kan bidra. Upplägget är flexibelt och innehållet täcker stora delar av läroplanen som handlar om biologisk mångfald och naturvetenskap. Här nedanför hittar du länkar till lärarhandledningen och aktivitetshäftet.

Innehåll
Flexibelt upplägg
Vi vet att lärare har ont om tid. Därför har vi skapat ett modulärt och flexibelt program som du kan anpassa till din klass, oavsett om du kan avsätta två dagar eller två veckor för projektet.
Resursen består av tre delar: ett förarbete, ett fältarbete och ett efterarbete. Under vart och ett av avsnitten hittar du ett antal moduler som eleverna kan ta del av. Du väljer vilka du vill använda, men för att få full nytta rekommenderar vi att du besöker både förarbete, fältarbete och efterarbete.
Har du bara möjlighet att utföra en av delarna rekommenderar vi fältarbete. Men om du har mer tid över kan du också välja våra tvärvetenskapliga bonusaktiviteter. Dessa kan kombineras med andra ämnen.
Hur fungerar det?
Vägledning och dokument för utskrift
Lärarvägledning
En instruktion som förklarar moduler och aktiviteter i detalj. Skriv ut ett exemplar till varje lärare som ska delta i projektet.
Aktivitetshäfte
Ett aktivitetshäfte för barnen med uppgifter som ska genomföras under programmets gång. Skriv ut och dela ut ett häfte till varje elev.
Läroplanens mål som omfattas av projektet
Naturvetenskap
- Redogöra för hur organismer kan delas in i huvudgrupper och ge exempel på olika organismers kännetecken.
- Redogöra för betydelsen av biologisk mångfald och genomföra åtgärder för att bevara den biologiska mångfalden i närområdet.
- Föreslå åtgärder för att bevara den biologiska mångfalden i nordområdena och ge exempel på betydelsen av traditionell kunskap i naturvård.
- Utforska och beskriva olika näringsvävar och använda detta för att diskutera samspelet i naturen.
Idrott och hälsa
- Genomföra aktiviteter utifrån egna intressen och förutsättningar inom dans, friluftsliv, idrottsaktiviteter och andra rörelseaktiviteter.
Samhällskunskap
- Presentera en aktuell nyhetshändelse och reflektera över skillnader mellan fakta, åsikter och kommersiella budskap i medielandskapet.
- Jämföra hur olika källor kan ge olika information om samma ämne och reflektera över hur källor kan användas för att påverka och främja vissa synsätt.
- Reflektera över hur kommersiell påverkan kan påverka konsumtion, privatekonomi och självbild.
Matematik
- Logga, sortera, presentera och läsa data i tabeller och diagram samt motivera valet av framställning.
- Använda programmering för att utforska data i tabeller och dataset.
Hem- och konsumentkunskap
- Använda redskap, grundläggande tekniker och matlagningsmetoder för att laga säker och hållbar mat som främjar god hälsa.
- Ta tillvara på matvaror och rester från matlagning och reflektera över sin egen matkonsumtion.
Religionskunskap och etik
- Använda filosofiska tankesätt i samtal och reflektion.
- Utforska och beskriva egna och andras perspektiv i etiska dilemman kopplade till vardags- och samhällsutmaningar.
- Reflektera över existentiella frågor kopplade till människans livsstil, levnadsvillkor och planetens framtid.
Bild och slöjd
- Använda olika handverktyg och elverktyg för att bearbeta och sammanfoga hårda, plastiska och mjuka material på ett säkert och miljömedvetet sätt.
- Undersöka material i olika föremål och bedöma funktion, hållbarhet samt möjligheter till reparation och återbruk.
- Bygga och experimentera med stabila konstruktioner.
- Använda olika strategier för idéutveckling och problemlösning.
Har du frågor eller feedback?
Skicka ett mail till oss genom att klicka på knappen nedan.
Markera mejlet med Erasmus+ och namnet på din skola.