Skip to content

 

INTRODUKTION

Pollineringsskolan består av teori, uppgifter och fysisk aktivitet för elever i årskurs 5 till 7.

Materialet är interaktivt och roligt och ger kunskap om pollinerande insekter, växter som gynnar dem och hur vi människor kan bidra. Upplägget är flexibelt och innehållet täcker stora delar av läroplanen som handlar om biologisk mångfald och naturvetenskap. Här nedanför hittar du länkar till lärarhandledningen och aktivitetshäftet.

Humleforskning

Innehåll

Flexibelt upplägg
Vi vet att lärare har ont om tid. Därför har vi skapat ett modulärt och flexibelt program som du kan anpassa till din klass, oavsett om du kan avsätta två dagar eller två veckor för projektet.

Resursen består av tre delar: ett förarbete, ett fältarbete och ett efterarbete. Under vart och ett av avsnitten hittar du ett antal moduler som eleverna kan ta del av. Du väljer vilka du vill använda, men för att få full nytta rekommenderar vi att du besöker både förarbete, fältarbete och efterarbete.

Har du bara möjlighet att utföra en av delarna rekommenderar vi fältarbete. Men om du har mer tid över kan du också välja våra tvärvetenskapliga bonusaktiviteter. Dessa kan kombineras med andra ämnen.

<b>Förarbete</b></br>Barnen får en introduktion till vad insekter är, hur de lever och varför de är viktiga. De går igenom moduler och får ett aktivitetshäfte att ta med hem Förarbete
Barnen får en introduktion till vad insekter är, hur de lever och varför de är viktiga. De går igenom moduler och får ett aktivitetshäfte att ta med hem
<b>Fältarbete</b></br>Barn upplever olika organismer och lär sig om olika arter. Vi studerar växter, insekter och miljö. Fältarbete
Barn upplever olika organismer och lär sig om olika arter. Vi studerar växter, insekter och miljö.
<b>Efterarbete </b></br>Vi analyserar de observationer som gjorts i naturen och registrerar fynd i Naturdatabanken och skriver brev till lokala förtroendevalda. Detta ger eleverna en introduktion till kritiskt och analytiskt tänkande. Efterarbete
Vi analyserar de observationer som gjorts i naturen och registrerar fynd i Naturdatabanken och skriver brev till lokala förtroendevalda. Detta ger eleverna en introduktion till kritiskt och analytiskt tänkande.
<b>Bonus</b></br>Om du vill utöka programmet har vi skapat ett antal tvärvetenskapliga aktiviteter som kan kombineras med andra ämnen. Vad sägs om att bygga en humlelåda i rännan? Bonus
Om du vill utöka programmet har vi skapat ett antal tvärvetenskapliga aktiviteter som kan kombineras med andra ämnen. Vad sägs om att bygga en humlelåda i rännan?

Hur fungerar det?

<b>Välj moduler </b></br>Välj bland olika moduler och sätt ihop ett undervisningsupplägg anpassat för din klass. Välj moduler
Välj bland olika moduler och sätt ihop ett undervisningsupplägg anpassat för din klass.
<b>Hyr, låna eller köp utrustning</b></br>Planera antalet nät och insamlingsglas till klassen, så att alla elever kan delta aktivt i fältarbetet. Hyr, låna eller köp utrustning
Planera antalet nät och insamlingsglas till klassen, så att alla elever kan delta aktivt i fältarbetet.
<b>Förbered läromedel </b></br> Ladda ner PowerPoint-presentationer, läs guiden och skriv ut aktivitetshäften som ska användas under programmet. Förbered läromedel
Ladda ner PowerPoint-presentationer, läs guiden och skriv ut aktivitetshäften som ska användas under programmet.
<b>Starta projektet</b></br Använd de utvalda modulerna i förarbete, fältarbete och efterarbete tillsammans med din klass! Starta projektet
020LHS_HumleforskerneFraLuhr_NR14-p-800

Vägledning och dokument för utskrift

naturliv

Lärarvägledning

En instruktion som förklarar moduler och aktiviteter i detalj. Skriv ut ett exemplar till varje lärare som ska delta i projektet.

Humleforskare 6

Aktivitetshäfte

Ett aktivitetshäfte för barnen med uppgifter som ska genomföras under programmets gång. Skriv ut och dela ut ett häfte till varje elev.

Läroplanens mål som omfattas av projektet

Naturvetenskap

  • Redogöra för hur organismer kan delas in i huvudgrupper och ge exempel på olika organismers kännetecken.
  • Redogöra för betydelsen av biologisk mångfald och genomföra åtgärder för att bevara den biologiska mångfalden i närområdet.

  • Föreslå åtgärder för att bevara den biologiska mångfalden i nordområdena och ge exempel på betydelsen av traditionell kunskap i naturvård.

  • Utforska och beskriva olika näringsvävar och använda detta för att diskutera samspelet i naturen.

Idrott och hälsa

  • Genomföra aktiviteter utifrån egna intressen och förutsättningar inom dans, friluftsliv, idrottsaktiviteter och andra rörelseaktiviteter.

Samhällskunskap

  • Presentera en aktuell nyhetshändelse och reflektera över skillnader mellan fakta, åsikter och kommersiella budskap i medielandskapet.

  • Jämföra hur olika källor kan ge olika information om samma ämne och reflektera över hur källor kan användas för att påverka och främja vissa synsätt.

  • Reflektera över hur kommersiell påverkan kan påverka konsumtion, privatekonomi och självbild.

Matematik

  • Logga, sortera, presentera och läsa data i tabeller och diagram samt motivera valet av framställning.

  • Använda programmering för att utforska data i tabeller och dataset.

Hem- och konsumentkunskap

  • Använda redskap, grundläggande tekniker och matlagningsmetoder för att laga säker och hållbar mat som främjar god hälsa.

  • Ta tillvara på matvaror och rester från matlagning och reflektera över sin egen matkonsumtion.

Religionskunskap och etik

  • Använda filosofiska tankesätt i samtal och reflektion.

  • Utforska och beskriva egna och andras perspektiv i etiska dilemman kopplade till vardags- och samhällsutmaningar.

  • Reflektera över existentiella frågor kopplade till människans livsstil, levnadsvillkor och planetens framtid.

Bild och slöjd

  • Använda olika handverktyg och elverktyg för att bearbeta och sammanfoga hårda, plastiska och mjuka material på ett säkert och miljömedvetet sätt.

  • Undersöka material i olika föremål och bedöma funktion, hållbarhet samt möjligheter till reparation och återbruk.

  • Bygga och experimentera med stabila konstruktioner.

  • Använda olika strategier för idéutveckling och problemlösning.

Har du frågor eller feedback?

Skicka ett mail till oss genom att klicka på knappen nedan.
Markera mejlet med Erasmus+ och namnet på din skola.